You are here
Home > ciąża > W ciąży zimą

W ciąży zimą

ciaza-w-zimieNasze zachowanie w dużej mierze uzależnione jest od pory roku, jak się okazuje bodźce świetlne mogą też wpływać na rozwój zegara biologicznego. Oznacza to, że inną aktywnością charakteryzować się będą osoby urodzone zimą, inną zaś te, które przyszły na świat latem. Ale czy na aktywność naszego malucha ma wpływ to jak przechodzimy przez zimę w ciąży?

Kobiety, których końcowe miesiące ciąży przypadają na zimę mają podwójny problem. Zima oznacza podwyższone ryzyko złapania infekcji oraz nieco gorsze niż w każdej innej porze roku samopoczucie. Wpływ tego na rozwijające się dziecko wbrew pozorom może być znaczący.
Jak udowodnili naukowcy z Vanderbilt University powołując się na badania przeprowadzone na myszach, osoby urodzone zimą mogą charakteryzować się stałym spowolnieniem aktywności dziennej. Wniosek taki wysnuto po zbadaniu zegara biologicznego w mózgu gryzoni. Okazało się, że aktywność genów głównego zegara biologicznego jest mniejsza u myszy urodzonych zimą, jeśli porównać je z myszami urodzonymi latem. Jeśli podobna prawidłowość miałaby pojawiać się u ludzi, mogłoby się okazać, że ci z nas, którzy urodzili się w miesiącach zimowych są bardziej aktywni nocą, zaś urodzeni latem, uaktywniają się w ciągu dnia, kiedy światło słoneczne jest silne i ogólnie dostępne.

Niewątpliwie jednak na zachowanie dziecka, które dopiero się rozwija, ogromny wpływ ma zachowanie i samopoczucie matki, która w zimie będzie czuła się jak słabiej.

Jakie wyzwania czekają na przyszłą mamę w zimie?

Jeśli jest się w zaawansowanej ciąży, każda pora roku ma swoje minusy. W lecie będziemy się szybciej pocić i męczyć, będziemy się borykać z opuchliznami, jesienią ogranie nas chanrda, zaś zimą dojdą do niej jeszcze mało sprzyjające warunki klimatyczne i niekorzystny dla samopoczucia brak wystarczającej ilości promieni słonecznych.
Niewłaściwa ilość melatoniny sprawia, że nasz zegar biologiczny zimą jest nieco zaburzony. Melatonina, która ma wpływ na rytmy okołodobowe, czyli bezpośrednio wpływa na nasz sen i czuwanie, w zimie czyni w naszych organizmach spustoszenie. Warto dodać, że rozwijające się w brzuchu mamy dziecko jeszcze na długo po porodzie nie będzie miało ściśle określonego rytmu okołodobowego (dopiero około 20 tygodnia życia nabiera on właściwych dla nas kształtów), więc tym bardziej będzie narażone na negatywne skutki naszego niedospania i ogólnego zmęczenia. Dlatego właśnie przyszłe mamy powinny zadbać o dodatkową energię, jaką mogą pozyskać np. poprzez wystawianie organizmu na działanie światła zimą. Najlepszym sposobem są oczywiście spacery. Zaawansowana ciąża wymaga oczywiście specjalnych zabiegów, które zapewnią mamom bezpieczeństwo.

Zimowe spacery

Kobieta w ciąży, przygotowując się do spaceru, powinna postępować dokładnie tak, jakby na spacer ubierała kilkulatka. Wygodne i bezpieczne buty, lekkie, ale ciepłe okrycie, które można szybko zdjąć i nakrycie głowy. Jeśli chodzi o buty, koniecznie powinny być takie, jakie kupuje się dzieciom, jak najłatwiejsze w ubraniu, najlepiej na rzepy, nie sznurówki i za kostkę. Podeszwa powinna być gumowa i uniemożliwiać uślizg, pamiętajmy, by nawet podczas wielkich mrozów, nie ubierać zbyt ciasnych skarpetek i zbyt ciasno nie wiązać butów – zapewnimy sobie wtedy lepsze krążenie krwi. Najlepszą formą ubrania będzie tzw. cebulka – wybierajmy takie elementy garderoby, które będzie można szybko zdjąć. I unikajmy przegrzania, może bowiem doprowadzić do niepotrzebnego przeziębienia.

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

Dodaj komentarz

Top